Autoja, asiakkaita ja arvoituksia – Outi kertoo, mitä autovuokraamossa tapahtuu

Outi Pohjola-Chovanilla on yli 20 vuoden kokemus asiakaspalvelusta, joista viimeiset kymmenen hän on työskennellyt autovuokraamoalalla Sixtillä.
Vuokra-auto löytyy katollaan pensasaidan takaa, autonovet aukeavat parilla klikkauksella ja työntekijälle tarjotaan kosmetiikkamyyjän työpaikkaa. Mitä kaikkea Outi Pohjola-Chovan on ehtinyt nähdä uransa aikana?
Outi on työskennellyt Sixtillä jo kymmenen vuotta. Hän on edennyt yritysmyynnistä johtavaksi toimipistevastaavaksi ja vastaa nyt Tampereen, Porin ja Jyväskylän toimipisteistä. Autovuokraamoala on hänen mielestään erityisen kiinnostava.
- Kalusto ja asiakkaat vaihtuvat päivittäin, joten jokainen päivä on erilainen. Mitä tahansa voi sattua, mutta kaikesta selviää, Outi sanoo.
Monipuoliset työtehtävät palkitsevat
Johtavana toimipistevastaavana Outi tekee monenlaisia työtehtäviä. Hän tekee muun muassa työvuorosuunnittelua, laadunvalvontaa, työsopimuksia, materiaalihankintoja ja asiakaspalvelua.
- Käyn päivittäin läpi asiakaspalauteet, vastaan niihin, suunnittelen kaluston siirtoja ja työvuoroja, Outi kertoo.
Eniten Outi pitää asiakaspalvelusta, mutta työn vaihtelevuus myös piristää.
- Jokainen päivä on erilainen, joten ei pääse leipiintymään. Autojen kanssa, kun ollaan tekemisissä, mitä tahansa voi sattua. Mielenkiinto pysyy yllä ja jokaisena päivänä oppii uutta, Outi kommentoi.
Sixtillä autot ovat maksimissaan pari vuotta vanhoja ja uudet autot tuovat usein mukanaan myös yllättäviä piirteitä.
- Yhden uuden auton esittelytilanteessa aloitettiin kertomalla, miten asiakas pääsee autosta ulos, Outi naurahtaa.
Kommelluksia asiakkaiden ja autojen parissa
Yli 20 vuoden asiakaspalvelu urallaan Outi on kohdannut kaikenlaisia asiakkaita ja ollut erilaisissa tilanteissa. Autojen vuokrausten yhteydessä voi sattua kaikenlaisia kommelluksia.
- Yksi vuokra-auto oli päätynyt pensasaidan kautta katolleen naapurin pihalle. En edelleenkään tiedä, miten se on edes mahdollista, Outi nauraa.
Pääsääntöisesti asiakaskohtaamiset ovat Outin mukaan positiivisia.
- Varsinkin kesälomien aikaan ihmiset ovat iloisia ja lähdössä innokkaina reissuun. Mukavia kohtaamisia riittää, hän kertoo.
Kielitaito ja hermot ratkaisevat
Outi käyttää työssään pääasiassa englantia ja painottaa kielitaidon merkitystä alalla.
- Englannin kielen taito on välttämätön. Turismi kasvaa jatkuvasti ja suuri osa asiakkaista on ulkomaalaisia. Myös muiden kielten osaamisesta on hyötyä, sillä kaikki eivät puhu edes englantia, hän sanoo.
Alalle hakeutuvan kannattaa panostaa oikeaan asenteeseen ja kykyyn toimia muuttuvissa tilanteissa.
- Työntekijän täytyy olla lehmänhermoinen ja kestää painetta, koska kaikenlaisia tilanteita tulee vastaan. Asiakkaat tulee kohdata hymyillen ja hyvällä asenteella, Outi painottaa.
Kansainväliset mahdollisuudet kiinnostavat
Tulevaisuudessa saattaa olla, että Outiin voi törmätä jopa ulkomailla.
- Olemme nyt osa Baltian Sixt-verkostoa, ja tulevaisuudessa voi olla mahdollista tehdä määräaikaisia vaihtoja muiden maiden työntekijöiden kanssa. Se olisi varmasti hauska ja opettavainen kokemus, Outi kertoo.