Piilovero hidastaa jaettuihin autoihin siirtymistä

13.11.2019

Autojen jakaminen muiden käyttäjien kanssa on yleistymässä, mutta liian hitaasti. Ympäristön kannalta olisi järkevää, että ihmiset olisivat valmiita siirtymään autoilussakin jakamistalouteen mahdollisimman pian. Auton jakamisen pitäisi olla myös taloudellisesti selvästi houkuttelevampaa kuin auton omistamisen.

Autovuokraamoalaa kuitenkin kurittaa piilovero, joka nostaa jaettujen autojen kuluja ja sitä kautta jaetun auton käyttökustannusta. Tämä vähentää auton jakamisen kiinnostavuutta
omistusautoiluun verrattuna ja hidastaa jaettuihin autoihin siirtymistä.

Kun autovuokraamo myy vuokra-autokalustoa, se joutuu maksamaan piiloverona arvonlisäveroa, mikä kohtelee vuokraamotoimialaa epäoikeudenmukaisesti. Tämä on merkittävin autoverotukseen liittyvä epäkohta. Myyntihinnassa on mukana laskennallinen autovero, josta ei voi tehdä alv-vähennystä. Tämän epäkohdan korjaaminen parantaisi alan toimintaedellytyksiä ja lisäisi valtion verotuloja merkittävästi

-Valtion yhteenlaskettu verotulo autoverosta ja arvonlisäverosta kasvaisi vuositasolla noin 24,6 miljoonaa euroa, arvioidaan Autovuokraamojen liitosta. Verotulojen kasvu perustuu lisääntyneisiin rekisteröintimääriin.

Paljon ympäristölle myönteisiä vaikutuksia

- Veron poisto nopeuttaisi ympäristöystävällisempien ja turvallisempien autojen markkinoille tuloa, kun vanha autokalusto poistuisi markkinoilta nopeammin.

-Muutos toisi lähes uutta kalustoa sellaisten ihmisten ulottuville, joilla ei ole varaa täysin uusien autojen hankkimiseen.  Se myös nopeuttaisi yhteiskäyttöautoilun yleistymistä, mikä on maan hallituksenkin tavoite.

Autovuokraamoalan ylimääräisen verorasitteen poisto parantaisi autojen saatavuutta matkailusesonkeina ja tukisi näin matkailuvientiä. Kokonaisuutena vaikutus olisi myönteinen autokannan uudistumiseen, se olisi romutuspalkkiota vastaava pysyvä piristysruiske.

Vuokra-autojen arvonlisäveromenettelyn säilyttämisen kielteisiä vaikutuksia

Verokäytännön säilyttäminen johtaisi fleetien ulosliputukseen, koska ulkoistettujen fleetien pitoaika on 3-18kk, ja se taas johtaisi verotulojen alenemiseen. Heijastusvaikutukset koskisivat koko alaa: uusien autojen myyntiä, huoltoa ja korjaamotoimintaa.

Lyhytaikaisen autonvuokrauksen erityispiirteitä ei nykyisin huomioida.